DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

For de fleste med deres egen hjemmeside eller webshop, handler det om at drive trafik til sit website for enten at få kontakt henvendelser eller sælge de varer, man har i sit sortiment. Det at få trafik til sin hjemmeside er dog ikke nødvendigvis en let disciplin, da det kræver målrettet arbejde med markedsføring. Helt nøjagtigt kan man tale om, at man skal lokke brugerne til sin platform enten fra offline eller online marketingsaktiviteter. Vi vil se på nogle eksempler her.

Offline marketing

Når man taler om offline marketing, er det er typisk printmedier og reklamer fra magasiner og aviser, som gør sig gældende. Det kan måske virke gammeldags for nogen, men det kan stadig drive enormt meget trafik, hvis man for eksempel får skabt opmærksomhed med alt fra klistermærker (læs mere her) til pjecer eller måske endda annoncer i magasinerne. Et vel tilrettelagt stykke annonce kan skabe opmærksomhed og får brugerne til at klikke sig ind på en hjemmeside – vel at mærke hvis annoncen rammer målgruppen. Faktisk kan en god annonce skabe interesse og et behov hos modtageren, som derfor er nødt til bare at se mere.

I dag er dog ikke nødvendigvis så mange offline marketingsaktiviteter, men de bruges nu stadig – typisk i kombination med de online af slagsen.

Online marketing

online marketingaktiviteter er i dag bestående af primært 3 slags. Det drejer sig om annoncering i søgemaskiner som google, søgemaskineoptimering og annoncer på sociale medier.

Forskellen er, at mens en bruger søger efter en specifik service eller et specifikt produkt i søgemaskinen – og altså aktivt leder – så er det dig, der viser dit produkt til ham eller hende, nå du annoncerer på de sociale medier.

Der bliver derved tale om henholdsvis en pull og en push strategi. Metoderne kan dog, afhængigt af målgruppen, være meget effektive, hvorfor de naturligvis er meget anvendte i de fleste moderne virksomheder.