Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.
Da ”tekstforfatter” ikke er en beskyttet titel, kræver det lidt forarbejde at vælge den rette leverandør af markedsføringstekster.
Der er stor forskel på at være en ”god skribent” og på at kunne skrive markedsføringstekster for kunder, for det kræver noget helt andet, når man skal skrive andre menneskers budskab.
Undersøg derfor på forhånd:
Hvad er tekstforfatterens baggrund? Måske har vedkommende en journalistuddannelse eller er uddannet cand. mag i dansk. Det er et godt sted at starte, men det betyder ikke nødvendigvis at skribenten er god til at skrive markedsføringstekster. Tjek derfor også hvilke former for efteruddannelse, vedkommende har og hvilke virksomheder, vedkommende tidligere har skrevet for før. Undersøg også meget gerne hvilke resultater, de andre virksomheder opnåede med teksterne.
En tekstforfatter kan skrive mange forskellige former for tekster:
I den trykte afdeling:
- Tidsskrifter og jubilæumsskrifter
- Kronikker og læserbreve
- Tekster til trykt markedsføring, som foldere, kundemagasiner og håndbøger
- Pressemeddelelser
Online markedsføring:
- SEO-tekster
- Hjemmesidetekster med call-to-actions
- Nyhedsbreve
- Opdateringer på de sociale medier
Disciplinerne er mange. Og forskellige. Og ingen tekstforfatter kan være lige dygtig til det hele. Især er der en stor forskel på, om teksten skal trykkes på papir eller udgives digitalt, fordi det har en afgørende betydning for, hvilke call-to-actions vi kan opfordre læseren til.
Derfor er det vigtigt, at du gør dig klart hvilke teksttyper, tekstforfatteren skal have mest erfaring med at skrive. Og muligvis vil du få brug for mere end en. Der er nemlig meget stor forskel på at skrive gode SEO-tekster og løbende følge med i Googles algoritmer for søgemaskineoptimering og på at skrive en journalistisk vinklet pressemeddelelse og vedligeholde kontakten til journalisterne på forskellige redaktioner.
Skal tekstforfatteren kun skrive, eller har du også brug for kommunikationsrådgivning?
Endnu et vigtigt spørgsmål at stille dig selv.
Hvis du på forhånd er helt sikker på, hvordan teksterne skal passe ind i din kommunikationsstrategi, kan du i flere situationer klare dig med en freelancetekstforfatter, der udelukkende skriver på baggrund af dine instrukser. Dette kræver, at du enten kan lægge markedsføringsstrategien selv, eller at du har andre, der kan rådgive dig i den forbindelse.
Imidlertid har mange virksomheder brug for hjælp til at lægge en strategi for, hvor og hvordan teksterne skal bruges. Her vil du få brug for en skribent, der også er strategisk kommunikationsrådgiver. I så fald er det vigtigt at være opmærksom på, om vedkommende udfordrer dig, når du henvender dig. Hvis ikke, vil jeg sætte spørgsmål ved, hvilke råd du kan forvente at få fremover i processen.
Nogle virksomheder har også brug for hjælp til selve konceptudviklingen.
Hvad koster gode tekster?
Prisen på en tekstforfatter påvirkes naturligvis efter, om vedkommende også skal kunne lægge en markedsføringsplan for dig. Men selv hvis du undersøger skribenter med de samme kompetencer, kan det være lidt svært at sammenligne priser, da mange tekstforfattere har forskellige prisstrukturere.
Nogle freelanceskribenter afregner per forbrugt tid, andre efter antal ord eller tegn, mens nogle giver en fast pris, uanset hvor omfattende opgaven er. Endeligt afregnes SEO-tekster og pressemeddelelser nogle gange efter resultatet eller no cure – no pay.
Hvis du ved, at du løbende skal have skrevet mange tekster, kan du også overveje at lære at skrive dem selv på et skrivekursus. Dette kan især være en god ide, hvis du gerne vil udgive nyhedsbreve løbende, da du ellers vil få brug for en tekstforfatter meget hyppigt og løbende være i dialog med vedkommende.